ben-jij-een-uitsteller

Uitstelgedrag, heb jij dat ook?

Ben jij een echte uitsteller?

Je hebt geen zin om op te ruimen. Dan doe je het straks toch?
Maar straks wordt een uur, een dag of misschien wel een week of nog langer!! En uiteindelijk doe je het misschien helemaal niet.

Je zou kunnen denken; maar zo erg is dat toch niet? Wat maakt het uit of je die opruim-klussen uitstelt?
Je vindt het onbegonnen werk, dus waarom zou je er überhaupt aan beginnen?
Wat heeft het voor zin? En vaak geldt; hoe groter de klus, hoe meer je er tegenop ziet.

Laten we eerst eens even stilstaan wat uitstelgedrag precies is en wat de oorzaken zijn.
Uitstellen is niets meer en niets minder dan taken voor je uitschuiven.
Je weet dat er iets moet gebeuren en je had zelfs voor ogen wanneer het zou gebeuren, maar op de een of andere manier lukt het je maar niet om te beginnen.
 En dat kan dat heel lastig zijn. Soms is het helemaal niet zo héél erg om iets uit te stellen, maar het wordt een heel ander verhaal als je er last van krijgt. Bovendien blijft het ook nog eens in je hoofd zitten en dat zorgt weer voor onrust.

In zijn boek “Nooit meer te druk” van Tony Crabbe noemt hij drie oorzaken van uitstelgedrag; Doorschuiven, Inertie en Matheid (DIM).
Bij Doorschuiven speelt het woord “daarna” een rol; “Ik ga eerst even dit doen en daarna………”. Met andere woorden, je bent iets aan het uitstellen, want eerst………ga je nog iets anders doen.
Inertie is moeilijk in beweging komen, en dat heeft vooral te maken met hoe hoog je de lat legt (perfectionisten zijn daar goed in).
Verder heeft het ook te maken met traagheid, met jezelf maar moeilijk in beweging krijgen.
En ten derde de Matheid; je bent er niet voor in de stemming.

Als je weet wat je uitstelgedrag veroorzaakt, dan kun je er iets aan doen.
Wordt je bewust van je gedrag, weet wanneer je iets uitstelt en waarom.

Uitspraken van uitstelgedrag zijn bijvoorbeeld:
“Nu even niet”
“Ik heb daar nu geen zin in”
“Morgen ga ik echt aan de slag”
“Ik doe het wel een andere keer”
“Ik moet eerst nog even wat anders doen”
Herken je dit? Misschien stel je onbewust méér uit dan je denkt.
Sta eens stil bij je eigen gedrag als het om uitstellen gaat.
Vind je iets heel lastig en stel je het daarom uit?
Zie je ergens heel erg tegenop?
Voel je je gestrest alleen al bij de gedachte?
Of denk je gewoon dat het niet aan jou besteed is?

Baal jij van je uitstelgedrag maar weet je niet hoe je dit kunt veranderen? 

Probeer dan eens het volgende als je opziet tegen opruimklussen

  • Bedenk ten eerste dat jij degene bent die de lat hoog legt of te veel druk voelt, wees daarom aardig voor jezelf.
    Stel niet te hoge eisen, je hebt nu eenmaal geen toverstaf.
  • Maak het in je gedachte niet te groot, opruimen kan juist heel goed in stapjes gebeuren en hoeft niet meteen perfect of in 1 dag klaar.
  • Maak het leuk voor jezelf; zet een muziekje op, maak wat lekkers, je zult ook zien dat je dan beter in een flow komt en het vanzelf zal gaan.
  • Stel jezelf een beloning in het vooruitzicht, een dagje “niets-doen” of een gezellige koffieafspraak met je vriendin, kun je gelijk vertellen hoe geweldig je hebt opgeruimd en hoe opgelucht je nu bent dat het klaar is.

En bedenk vooral wat het je gaat opleveren (ruimte, rust, plezier, opluchting etc.)

Dus kom in actie en pak je uitstelgedrag aan.

Heb je nog een zetje nodig in de goede richting, zodat uitstel geen afstel wordt?
Wil je er graag eens over praten, ik help jou graag op weg, maak dan hier een afspraak.

 

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.